Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

YouTube oskarżony o zbieranie danych brytyjskich dzieci

10/03/2023

YouTube został oskarżony o gromadzenie danych o oglądalności dzieci w wieku poniżej 13 lat, co stanowi naruszenie brytyjskiego kodeksu prywatności danych, mającego na celu ochronę dzieci.


YouTube oskarżony o zbieranie danych brytyjskich dzieci

YouTube oskarżony o zbieranie danych brytyjskich dzieci

Duncan McCann złożył oficjalną skargę do Biura Komisarza ds. Informacji (ICO). Twierdzi on, że strona zbiera dane o filmach, które oglądają dzieci, gdzie oglądają i na jakim urządzeniu je oglądają. YouTube powiedział, że zainwestował w ochronę rodzin. Obejmowało to traktowanie wszystkich treści dziecięcych tak, jakby dzieci je oglądały, nawet na koncie osoby dorosłej, powiedział.

 

"Pozostajemy zaangażowani w kontynuowanie naszego zaangażowania z ICO w tej priorytetowej pracy, a także z innymi kluczowymi interesariuszami, w tym dziećmi, rodzicami i ekspertami w dziedzinie ochrony dzieci", powiedział rzecznik.

 

Platforma jest własnością amerykańskiego giganta technologicznego Alphabet, który jest również firmą macierzystą Google.

 

Firma zawsze mówiła, że jej usługa nie jest przeznaczona do użytku przez dzieci poniżej 13 roku życia, i oferuje oddzielną aplikację dla dzieci o nazwie YouTube Kids, jak również "nadzorowane doświadczenie", które wymaga zgody rodziców.

 

Pan McCann mówi, że mnóstwo dzieci ogląda treści YouTube na urządzeniach rodzinnych, gdzie dane te mogą być domyślnie gromadzone, ponieważ nie są zarejestrowane jako konto dziecka.

 

Uważa się, że jego skarga jest pierwszym testem kodeksu dzieci ICO, który został wprowadzony w 2020 roku, kiedy to firmy technologiczne otrzymały rok na dostosowanie się do niego.

 

Kodeks internetowy dla dzieci: Co to jest i jak będzie działać?

Jego warunki obejmują zapewnienie domyślnie wysokiego poziomu prywatności dla dzieci i nieużywanie funkcji projektowych, które zachęcają je do podawania większej ilości danych.

 

YouTube powiedział wtedy, że wyłączy domyślne autoodtwarzanie na filmach i zablokuje kierowanie reklam i personalizację dla wszystkich dzieci.

 

Według regulatora Ofcom w 2021 roku 89 proc. dzieci w Wielkiej Brytanii w wieku od trzech do 17 lat korzystało z platformy wideo.

 

Firmy uznane za naruszające kodeks internetowy dla dzieci mogą spotkać się z dużymi grzywnami, podobnymi do kar za naruszenie przepisów o ochronie danych.

 

ICO powiedziało, że uważnie rozważy skargę.

 

Pan McCann działa w charakterze osobistym, ale pracuje dla grupy kampanijnej 5Rights Foundation, która była orędownikiem kodeksu.

 

"Moja preferowana reforma, którą YouTube powinien zrobić, polega na tym, że faktycznie, gdy wchodzisz na YouTube, nie zbierają żadnych niepotrzebnych i nie przetwarzają żadnych niepotrzebnych informacji", powiedział.

 

"Najlepszym sposobem na zapewnienie, że zbierają tylko dane osób dorosłych, które wyrażają odpowiednią zgodę, byłby proces, w którym osoby dorosłe mogłyby się podpisać pod śledzeniem, systemami rekomendacji, profilowaniem, ukierunkowanymi reklamami".

 

Dodał, że jego zdaniem będzie to "mniejszość" użytkowników, którzy zdecydują się na to.

 

W 2019 roku YouTube został ukarany grzywną w wysokości 170 mln dolarów (139 mln funtów) przez amerykańskiego regulatora za naruszenie przepisów dotyczących prywatności dzieci.

 

Nastąpiło to po podobnym oskarżeniu, że zbierał dane o dzieciach poniżej 13 roku życia bez zgody rodziców.

 

YouTube nie przyznał się do odpowiedzialności, ale zapłacił grzywnę, a także zmienił w wyniku tego swoje praktyki biznesowe, powiedziała Stephanie Hare, autorka książki Technology is Not Neutral.

 

"Założyła, że każdy, kto ogląda treści dla dzieci, będzie potencjalnie w wieku poniżej 13 lat. I tak zbiera teraz znacznie mniej danych na temat tego typu treści, a także nie wysyła spersonalizowanych reklam do osób oglądających te treści" - powiedziała.

 

"Rozwiązanie istnieje, muszą tylko wyciągnąć je ze skrzynki z narzędziami".

 

Więcej: https://www.bbc.com/news/technology-64786968

 

 

Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach dołącz do nas i polub nas na Facebooku https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/

-----------------------------------------------------

Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl

 

 

TikTok pozwany o 1,12 mld euro w Portugalii
TikTok pozwany o 1,12 mld euro w Portugalii
Prawa i normy dotyczące biometrii (ISO 24745:2022)
Prawa i normy dotyczące biometrii (ISO 24745:2022)
Bułgarska Komisja Ochrony Danych Osobowych (CPDP) wydała wytyczne w sprawie korzystania z cyfrowych dzwonków do drzwi i wizjerów
Bułgarska Komisja Ochrony Danych Osobowych (CPDP) wydała wytyczne w sprawie korzystania z cyfrowych dzwonków do drzwi i wizjerów