Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

Stosowanie i obsługa systemu zdalnego odczytu stanu wodomierzy a RODO

16/03/2021

Przetwarzanie danych osobowych w ramach zdalnego odczytu stanu wodomierzy przy wykorzystaniu technologii, wymaga od administratora podjęcia szeregu działań na gruncie RODO już na etapie planowania i wdrożenia takiego systemu.


Obowiązujące przepisy prawa nie regulują kwestii prowadzenia zdalnych odczytów stanu wodomierzy. Zdalne odczyty wskazań wodomierzy skutkują możliwością przetwarzania większej ilości informacji niż gdyby odczyty odbywały się w sposób tradycyjny. Zbieranie i przechowywanie danych pozyskanych w ten sposób może oznaczać, że będą one przetwarzane w szerszym zakresie.  Zakres przetwarzanych danych może różnić się w zależności od przyjętego sposobu odczytu. W przypadku, gdy dane przekazywane są podmiotom zewnętrznym, takim jak operatorzy zajmujący się obsługą infrastruktury takiego systemu przekazywanie danych takim podmiotom powinno odbywać się w bezpieczny sposób, tj. powinny być zastosowane metody szyfrowania przesyłanych danych, a ponadto dane osobowe nie mogą być przesyłane w nadmiarowym zakresie.

 

Spółdzielnia mieszkaniowa korzystająca z usług operatora zobowiązana jest do zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Umowa taka musi spełniać wymogi art. 28 RODO.

 

Stosownie do art. 28 ust. 3 RODO Przetwarzanie przez podmiot przetwarzający odbywa się na podstawie umowy która, określa przedmiot i czas trwania przetwarzania, charakter i cel przetwarzania, rodzaj danych osobowych oraz kategorie osób, których dane dotyczą, obowiązki i prawa administratora. Ta umowa stanowi w szczególności, że podmiot przetwarzający:

a) przetwarza dane osobowe wyłącznie na udokumentowane polecenie administratora – co dotyczy też przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej – chyba że obowiązek taki nakłada na niego prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego, któremu podlega podmiot przetwarzający; w takim przypadku przed rozpoczęciem przetwarzania podmiot przetwarzający informuje administratora o tym obowiązku prawnym, o ile prawo to nie zabrania udzielania takiej informacji z uwagi na ważny interes publiczny;

b) zapewnia, by osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych zobowiązały się do zachowania tajemnicy lub by podlegały odpowiedniemu ustawowemu obowiązkowi zachowania tajemnicy;

c) podejmuje wszelkie środki wymagane na mocy art. 32 RODO;

d) przestrzega warunków korzystania z usług innego podmiotu przetwarzającego, o których mowa w ust. 2 i 4 art. 28 RODO;

e) biorąc pod uwagę charakter przetwarzania, w miarę możliwości pomaga administratorowi poprzez odpowiednie środki techniczne i organizacyjne wywiązać się z obowiązku odpowiadania na żądania osoby, której dane dotyczą, w zakresie wykonywania jej praw określonych w rozdziale III RODO;

f) uwzględniając charakter przetwarzania oraz dostępne mu informacje, pomaga administratorowi wywiązać się z obowiązków określonych w art. 32–36 RODO;

g) po zakończeniu świadczenia usług związanych z przetwarzaniem zależnie od decyzji administratora usuwa lub zwraca mu wszelkie dane osobowe oraz usuwa wszelkie ich istniejące kopie, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego nakazują przechowywanie danych osobowych;

h) udostępnia administratorowi wszelkie informacje niezbędne do wykazania spełnienia obowiązków określonych w niniejszym artykule oraz umożliwia administratorowi lub audytorowi upoważnionemu przez administratora przeprowadzanie audytów, w tym inspekcji, i przyczynia się do nich.

W związku z obowiązkiem określonym w akapicie pierwszym lit. h) podmiot przetwarzający niezwłocznie informuje administratora, jeżeli jego zdaniem wydane mu polecenie stanowi naruszenie niniejszego rozporządzenia lub innych przepisów Unii lub państwa członkowskiego o ochronie danych.

 

 

WZORCOWA UMOWA POWIERZENIA PRZETWARZNIA LINK

 

Stosowanie i obsługa systemu zdalnego odczytu stanu wodomierzy była przedmiotem kontroli przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w 2020 roku. Kontrole w przedmiotowym zakresie przeprowadzone zostały w dwóch spółdzielniach mieszkaniowych i u operatora zajmującego się obsługą infrastruktury takiego systemu. Kontrole miały na celu zweryfikowanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami rozporządzenia 2016/679 oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, RODO.

 

„Zakres przeprowadzonych kontroli obejmował ustalenie m.in. podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych, źródła pozyskania danych osobowych, zakresu, celu i rodzaju przetwarzanych danych osobowych, sposobu dopełnienia obowiązków administratora danych wynikających z art. 13 i art. 14 RODO (przypis autora - obowiązków informacyjnych), sposobu zapewnienia realizacji praw osób, których dane dotyczą, określonych w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych, a także sposobu i celu zbierania oraz udostępniania danych osobowych. Ponadto upoważnieni kontrolerzy w ramach prowadzonych czynności sprawdzali, czy zostały wdrożone odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie danych osobowych odbywało się zgodnie z RODO oraz z uwzględnieniem charakteru, zakresu, kontekstu, celów przetwarzania i ryzyka naruszenia praw i wolności osób fizycznych, a także czy środki te były w razie potrzeby poddawane przeglądom i uaktualniane.

 

Sprawdzono również, czy zostały wdrożone polityki ochrony danych, o których mowa w art. 24 ust. 2 RODO, czy wyznaczony został inspektor ochrony danych (art. 37 RODO), czy administrator powierza przetwarzanie danych podmiotom przetwarzającym, a jeżeli tak, to czy powierzenie to nastąpiło przy spełnieniu warunków określonych w art. 28 RODO. Kontroli poddano również kwestie podjęcia działań w celu zapewnienia, by każda osoba fizyczna działająca z upoważnienia administratora, która ma dostęp do danych osobowych, przetwarzała je na polecenie administratora zgodnie z art. 29 i art. 32 ust. 4 RODO.

Kontrolerzy UODO zbadali ponadto, czy została przeprowadzona ocena skutków dla ochrony danych, w związku z wprowadzeniem systemu zdalnego odczytu wodomierzy (art. 35 RODO), czy dokumentowane były wszelkie naruszenia ochrony danych osobowych, w tym okoliczności naruszenia ochrony danych osobowych, jego skutki oraz podjęte działania zaradcze (art. 33 ust. 5 rozporządzenia RODO), a także czy prowadzony był rejestr czynności przetwarzania danych osobowych, w którym zamieszczono wszystkie informacje określone w art. 30 ust. 1 RODO. Zakresem kontroli objęte były również systemy informatyczne wykorzystywane do przetwarzania danych osobowych, w tym w związku ze stosowaniem systemu zdalnego odczytu stanu wodomierzy oraz ustalenie, w jakim zakresie, jakie dane pozyskiwano, gdzie je przekazywano i jak długo były archiwizowane. Na skutek przeprowadzonych kontroli wszczęte zostały postępowania administracyjne wobec dwóch administratorów.” (źródło www.uodo.gov.pl)

 

 

 

 

 

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NASZYMI WZORAMI W SKLEPIE RODO

 

Znajdziesz tu między innymi:

 

 

 

 

Dostęp do wykazu lokali objętych kwarantanną przez spółdzielnię mieszkaniową
Dostęp do wykazu lokali objętych kwarantanną przez spółdzielnię mieszkaniową
Jak prawidłowo  doręczać korespondencje we wspólnocie mieszkaniowej
Jak prawidłowo doręczać korespondencje we wspólnocie mieszkaniowej
Dopuszczalność przekazywania przez spółdzielnię mieszkaniową numerów ksiąg wieczystych osobom trzecim w świetle przepisów RODO
Dopuszczalność przekazywania przez spółdzielnię mieszkaniową numerów ksiąg wieczystych osobom trzecim w świetle przepisów RODO