Dostęp do wykazu lokali objętych kwarantanną przez spółdzielnię mieszkaniową
21/06/2021
Stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w sprawie pozyskiwania przez spółdzielnię mieszkaniową dostępu do wykazu lokali objętych kwarantanną
Stanowisko Prezesa UODO - DOL.023.336.2020
"W spawie jednej ze spółdzielni, która w związku z koniecznością usuwania awarii lub wykonywania niezbędnych robót, mając na względzie dobro pracowników, chciała pozyskać dostęp do wykazu lokali objętych kwarantanną Prezes UODO odwołał się do Oświadczenia Przewodniczącej EROD ws. Przetwarzania danych podczas pandemii COVID-19 przyjętego 19 marca 2020 r. W wyżej wymienionym oświadczeniu wskazano, że „organy publiczne powinny w pierwszej kolejności starać się przetwarzać dane dotyczące lokalizacji w sposób anonimowy. Zawsze należy preferować rozwiązania najmniej inwazyjne, biorąc pod uwagę konkretny cel, który ma zostać osiągnięty”.
Prezes UODO wyjaśnił, że skoro ustawodawca zdecydował, aby uregulować w przepisach szczególnych wykaz podmiotów, którym udostępnia się informacje o osobach odbywających kwarantannę (w tym o adresie ich miejsca zamieszkania lub pobytu), to pozyskiwanie tych informacji przez inne podmioty, np. spółdzielnie, nie znajduje podstaw prawnych.
Jednocześnie wskazał spółdzielni na uprawnienia Głównego Inspektora Sanitarnego lub działającego z jego upoważnienia innego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej do wydawania osobom prawnym, osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w szczególności podmiotom wykonującym działalność leczniczą czy pracodawcom, zaleceń i wytycznych określających sposób postępowania w trakcie realizacji zadań w przypadku stanu zagrożenia epidemiologicznego, stanu epidemii.
Jeśli zatem pracownicy spółdzielni w toku realizacji swoich obowiązków, w czasie stanu zagrożenia epidemiologicznego czy stanu epidemii, obawiają się o swoje bezpieczeństwo, istnieje możliwość zwrócenia się do Głównego Inspektora Sanitarnego lub właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o wydanie zalecenia czy wytycznych, jak postępować w danej sytuacji, aby nie narażać życia i zdrowia osób wykonujących swoje zadania.
Organ nadzorczy wyraźnie podkreślił, że nie można uznawać, że ochrona danych osobowych osób objętych kwarantanną nie pozwala na prawidłowe i bezpieczne wykonywanie obowiązków przez określone podmioty w czasie stanu epidemii, gdyż to przepisy szczególne, a nie RODO, przyznają służbom sanitarnym szczegółowe uprawnienia w tym zakresie. Podkreślenia wymaga, że z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych wynika, że usterki w lokalach są usuwane zazwyczaj po zgłoszeniu ich przez samych mieszkańców (właścicieli, użytkowników), co oznacza, że to oni mogą (lub nawet powinni) informować pracowników spółdzielni o odbywanej kwarantannie.
Za właściwe można też uznać sytuacje, gdy spółdzielnia sama wprowadzi własne procedury zapewniające bezpieczeństwo należącego do niej i do jej członków mienia, m.in. regulując sposób pozyskiwania informacji o lokalach objętych kwarantanną bezpośrednio od osób w nich przebywających, za ich zgodą, przy uwzględnieniu odpowiednio przyjętych reguł bezpieczeństwa pracowników z jednoczesnym zachowaniem prywatności członków spółdzielni objętych kwarantanną. Przy czym nie chodzi tu o pozyskiwanie informacji o osobach objętych kwarantanną, ale jedynie o informację, że dany lokal objęty jest kwarantanną."
Źródło: Sprawozdanie Prezesa UODO z dnia 21 sierpnia 2021 roku, www.uodo.gov.pl
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NASZYMI WZORAMI W SKLEPIE RODO
Znajdziesz tu między innymi: