Garante nakłada na Areti grzywnę w wysokości 1 mln euro za przetwarzanie nieaktualnych i niedokładnych danych tysięcy osób, których dane dotyczą
09/01/2023
Włoski organ ochrony danych (Garante) ogłosił w swoim comiesięcznym biuletynie, że wydał decyzję o nr 390, mocą której nałożył na Areti SpA grzywnę w wysokości 1 mln EUR za naruszenia art. 5 ust. 1 lit. d), art. 5 ust. 1 lit. e), art. 5 ust. 2, art. 12 RODO.
Garante poinformował, że skarżący został błędnie sklasyfikowany jako odbiorca zalegający z płatnościami przez firmę Areti, dostawcę energii, w związku z przetwarzaniem nieprawdziwych i nieaktualnych danych dotyczących skarżącego. W konsekwencji, jak stwierdził Garante, skarżący nie mógł zmienić dostawcy energii. Ponadto, Garante zauważył, że skarżący ubolewał nad nieodpowiednią odpowiedzią Areti na wniosek o skorzystanie z praw osoby, której dane dotyczą.
W związku z powyższym, pod koniec przeprowadzonego dochodzenia, Garante stwierdził, że niemożność zmiany dostawcy przez skarżącego wynikała z przetwarzania niedokładnych i nieaktualnych danych w wyniku niedopasowania wewnętrznych systemów Areti, co doprowadziło do nieprawidłowego informowania o bieżącej zaległości do Zintegrowanego Systemu Informatycznego, bazy danych przeglądanej przez dostawców przed podpisaniem nowej umowy z użytkownikiem. Bardziej szczegółowo Garante wyjaśnił, że z powodu różnych błędów technicznych Areti błędnie sklasyfikowała ponad 47 000 potencjalnych klientów jako „zalegających z płatnościami”, co skutkowało przetwarzaniem niedokładnych i nieaktualnych danych, naruszając w ten sposób art. 5 ust. 1 lit. d) RODO.
Ponadto, Garante ustalił, że Areti naruszyła również:
- art. 5 ust. 1 lit. e RODO, ze względu na praktyki w zakresie przechowywania danych;
- art. 5 ust. 2 i art. 24 RODO, ponieważ środki techniczne i organizacyjne zastosowane w celu doprowadzenia przetwarzania danych do zgodności z RODO nie były adekwatne do charakteru, kontekstu i zagrożeń związanych z przetwarzaniem; oraz
- art. 12 ust. 3 i art. 15 RODO, za nieudzielenie należytej odpowiedzi na żądanie skarżącego w zakresie realizacji jego praw.
Przy ustalaniu wysokości kary Garante wziął pod uwagę między innymi znaczną liczbę osób - kilka tysięcy klientów oraz czas trwania naruszeń (około pięciu lat).
Więcej: https://www.garanteprivacy.it/web/guest/home/docweb/-/docweb-display/docweb/9832979
Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach dołącz do nas i polub nas na Facebooku https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/
-----------------------------------------------------
Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl