CNIL nakłada grzywnę na Apple w wysokości 8 mln euro za brak zgody na ustawienia reklam
11/01/2023
Francuski organ ochrony danych (CNIL) opublikował w dniu 4 stycznia 2022 r. decyzję nr SAN-2022-025 z dnia 29 grudnia 2022 r., mocą której nałożył na firmę Apple Distribution International Ltd grzywnę w wysokości 8 mln EUR za korzystanie z reklam spersonalizowanych, które zostały domyślnie ustawione, za naruszenie art. 82 ustawy nr 78-17 z dnia 6 stycznia 1978 r. o przetwarzaniu danych, zbiorach danych oraz wolnościach indywidualnych (z późniejszymi zmianami w celu wykonania RODO).
CNIL podkreślił, że skarżący wyraził swoje obawy dotyczące przetwarzania realizowanego przez Apple za pośrednictwem jego systemów operacyjnych iOS i MacOS. Zgodnie ze skargą ustawienia reklam spersonalizowanych na urządzeniach Apple były domyślnie aktywowane, choć nie pozwalały użytkownikom na ważne wyrażenie zgody na reklamy ukierunkowane.
Po przeprowadzeniu dochodzenia CNIL stwierdził, że identyfikatory służące kilku celom, w tym do celów reklamy spersonalizowanej, były domyślnie automatycznie odczytywane na terminalu. CNIL zastrzegł, że takie identyfikatory nie są bezwzględnie niezbędne do świadczenia danej usługi, a mianowicie App Store, i nie mogą być odczytywane ani przechowywane bez uprzedniej zgody użytkownika. Użytkownicy musieli wykonać kilka czynności, aby skutecznie dezaktywować ustawienia domyślne, ponieważ taka możliwość nie była zintegrowana z procesem inicjalizacji urządzeń Apple. Według francuskiego organu proces nie umożliwiał zebrania uprzedniej zgody użytkowników.
Więcej: https://www.legifrance.gouv.fr/cnil/id/CNILTEXT000046907077
Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach dołącz do nas i polub nas na Facebooku https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/
-----------------------------------------------------
Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl