Bank nie może przetwarzać danych klientów na wypadek przyszłych ewentualnych roszczeń, NSA potwierdza stanowisko PUODO
20/01/2025
Bank nie może przetwarzać danych swoich byłych klientów, by bronić się przed przyszłymi ewentualnymi roszczeniami z ich strony – takie stanowisko wyraził Prezes UODO, później Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Teraz zgodził się z nimi również Naczelny Sąd Administracyjny i tym samym oddalił skargę banku Millenium
Prezes UODO nie zgodził się, że bank Millenium może przetwarzać dane osobowe byłych klientów „na zapas”
Byli klienci banku dowiedzieli się, że ich dane wciąż są przetwarzane, kiedy otrzymali korespondencję marketingową.
Millenium utrzymywało, że w związku z uzasadnionym interesem administratora wynikającym z art. 6 ust. 1 lit. f RODO ma prawo do przetwarzania danych osobowych byłych klientów. W ten sposób miałby zabezpieczyć się przed ewentualnymi przyszłymi roszczeniami ze strony tych osób.
Prezes UODO wskazał jednak, że bank mógłby przetwarzać dane na tej podstawie tylko w razie dochodzenia lub obrony przed roszczeniami już istniejącymi, a nie „na zapas”.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 stycznia 2025 zgodził się z PUODO i oddalił skargę kasacyjną banku Millenium
8 stycznia 2025 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok (III OSK 4868/21). W uzasadnieniu wyroku NSA stwierdził, że w tej sprawie jako podstawę przetwarzania danych osobowych Bank wskazywał zabezpieczenie swoich interesów w przypadku dochodzenia przez wnioskodawców ewentualnych roszczeń, podczas gdy nie zostało wykazane, by wnioskodawcy wystąpili wobec strony skarżącej kasacyjnie z jakimkolwiek roszczeniem.
Potwierdził w nim zatem to, na co wcześniej wskazywał Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a później także Wojewódzki Sąd Administracyjny tj. że wskazana przez bank przesłanka dotyczy sytuacji już istniejącej, której celem wynikającym z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora jest konieczność udowodnienia, potrzeba dochodzenia lub obrony przed roszczeniem istniejącym, nie zaś sytuacji, gdy dane są przetwarzane w celu zabezpieczenia się przed ewentualnym roszczeniem.
Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/3510
Masz pytania?
Jeśli masz więcej pytań dotyczących RODO i sztucznej inteligencji- więcej informacji znajdziesz w naszym serwisie. Przejrzyj nasze zasoby!
Jeżeli chcesz być na bieżąco z tematyką RODO, prawa nowych technologii i AI obserwuj nas!
Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/
Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/
Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl
Jeżeli chciałbyś skorzystać z opinii lub porady prawnej nie wahaj się skontaktować z nami office@jds.com.pl ; www.jds.com.pl