Potwierdzanie przez telefon danych kredytobiorcy przez bank u pracodawcy
12/08/2016
Kredyty są dzisiaj bardzo rozpowszechnioną i niejednokrotnie łatwo dostępną formą pozyskiwania środków pieniężnych. Aby jednak bank przyznał kredyt konieczne jest dostarczenie przez potencjalnego kredytobiorcę szeregu dokumentów potwierdzających nie tylko jego dane osobowe, ale również zdolność do spłacenia zaciągniętego zobowiązania. Czy bank dysponuje zatem podstawą do weryfikowania danych osobowych kredytobiorców, w tym wysokości ich wynagrodzeń, w formie zapytań telefonicznych kierowanych do pracodawcy?
Bardzo często zdarza się, że oprócz kompletu dokumentacji dostarczonej bankowi przez potencjalnego kredytobiorcę, przedstawiciele instytucji bankowej dodatkowo weryfikują poprawność danych osobowych oraz wysokość uzyskiwanych zarobków kredytobiorcy w formie telefonicznej, uzależniając niejednokrotnie przyznanie kredytu od przeprowadzenia weryfikacji telefonicznej. Co więcej, przyjmując wniosek kredytowy potencjalny kredytobiorca bardzo często jest zobowiązany do wyrażenia zgody na przeprowadzenie telefonicznej weryfikacji.
Ustawa o ochronie danych osobowych częściowo rozstrzyga przedmiotowe zagadnienie. Otóż w myśl jej art. 36 ust. 1 na administratorze danych ciąży obowiązek zabezpieczenia danych osobowych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym. W analizowanej sytuacji to na pracodawcy pracownika wnioskującego o przyznanie kredytu ciąży obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych. Pracownik banku zwracający się o potwierdzenie danych może okazać się bowiem osobą nieupoważnioną do dostępu do danych osobowych.
Istotne bowiem jest to, że co do zasady pracodawca nie jest w stanie zweryfikować, czy osoba zwracająca się o potwierdzenie danych osobowych faktycznie jest pracownikiem banku, a tym samym osobą upoważnioną do uzyskania informacji o danych osobowych.
Na marginesie wypada także wspomnieć, że żadne obowiązujące przepisy prawa nie umożliwiają wprost dokonywania przez banki weryfikacji danych osobowych swoich kredytobiorców w formie zapytań telefonicznych, ani też uzależniania przyznania kredytu od dokonania tej weryfikacji. Odmowa udzielenia przez pracodawcę informacji stanowiących dane osobowe pracownika w formie telefonicznej nie może być jedyną przesłanką skutkującą odmową przyznania kredytu. Ponadto, mając na uwadze powyższe rozważania praktyka zbierania przez banki zgód potencjalnych kredytobiorców w zakresie przeprowadzenia telefonicznej weryfikacji nie legalizuje przedmiotowego działania z punktu widzenia przepisów prawa.
Wobec powyższego jedyną praktyką eliminującą po stronie pracodawcy wskazane powyżej ryzyka jest ta polegająca na całkowitym usunięciu wątpliwości w zakresie danych osoby wnioskującej o udzielenie informacji stanowiących dane osobowe w formie zapytania telefonicznego. To powoduje, że pracodawca jest zobowiązany we własnym zakresie potwierdzić tożsamość pracownika banku w celu zweryfikowania, czy jest to osoba upoważniona do dostępu do danych osobowych, a więc upoważniona do ich przetwarzania.
Wszelkie odstępstwa od powyższego zachowania mogą spowodować przypisanie pracodawcy odpowiedzialności karnej za udostępnienie danych osobowych osobie nieupoważnionej, o której mowa w ustawie o ochronie danych osobowych. Oprócz odpowiedzialności karnej pracodawca może narazić się na odpowiedzialność cywilną z tytułu naruszenia dóbr osobistych pracowników – potencjalnych kredytobiorców, a także odpowiedzialność administracyjną. Z kolei pracownik, udostępniając dane osobie nieupoważnionej naraża się na odpowiedzialność dyscyplinarną, ponieważ naruszenie zasad ochrony danych osobowych stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
adwokat Justyna Buzała-Górska