DSA i DMA w skrócie – warto wiedzieć
07/10/2022
W niniejszym artykule przeczytasz m.in.: co regulują akt o usługach cyfrowych i akt o rynkach cyfrowych, kogo dotyczą DSA i DMA, jakie korzyści zapewni ich wprowadzenie
Akt o usługach cyfrowych (DSA – Digital Services Act) i akt o rynkach cyfrowych (DMA – Digital Markets Act) to dwa rozporządzenia wchodzące w skład Pakietu usług cyfrowych UE.
Pakiet usług cyfrowych ma być odpowiedzią UE na potrzebę uregulowania przestrzeni cyfrowej.
Akt o usługach cyfrowych – co to jest?
Akt o usługach cyfrowych służyć ma tworzeniu bezpieczniejszego środowiska internetowego dla jego użytkowników.
DSA wprowadza nowe przepisy dotyczące:
- zwalczania nielegalnych treści w internecie, w tym nielegalnych towarów, usług i informacji
- przeciwdziałania zagrożeniom społecznym w internecie
- identyfikowalności przedsiębiorców na internetowych platformach handlowych
- środków przejrzystości w odniesieniu do platform internetowych
- wzmocnionego nadzoru.
Kogo dotyczy DSA?
DSA określa obowiązki i odpowiedzialność dostawców usług takich jak: serwisy społecznościowe, internetowe platformy handlowe, bardzo duże platformy internetowe (VLOPs) i bardzo duże wyszukiwarki internetowe (VLOSE).
Wszyscy pośrednicy internetowi oferujący swoje usługi na europejskim rynku – bez względu na to, czy mają siedzibę w UE czy poza nią – będą musieli przestrzegać nowych przepisów.
Przepisy opracowane zostały asymetrycznie, co oznacza, że firmy będą miały obowiązki proporcjonalne do charakteru oferowanych usług, a także do ich wielkości i wpływu społecznego. A zatem bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe będą podlegały surowszym wymogom.
Korzyści płynące z wprowadzenia DSA
Jak czytamy na stronie Rady UE: „Akt o usługach cyfrowych zapewni ochronę praw i uzasadnionych interesów wszystkich zaangażowanych stron, przede wszystkim obywateli UE.
Użytkownicy internetowi w UE będą mieć większą kontrolę nad tym, co oglądają w internecie, ponieważ będą w stanie zrozumieć oglądane reklamy lub uzyskać informacje na ich temat. Użytkownicy będą mogli sygnalizować nielegalne treści, a platforma będzie wówczas mieć obowiązek powiadomienia ich o decyzji, którą podejmie.”
Nowe przepisy zapewnią też lepszą ochronę małoletnich. Platformy, które są im dostępne, będą miały zakaz wyświetlania ukierunkowanych reklam opierających się na wykorzystaniu danych osobowych małoletnich zdefiniowanych w unijnych przepisach.”
4 października 2022 r. Rada UE zatwierdziła akt o usługach cyfrowych. Po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE zacznie obowiązywać15 miesięcypo jego wejściu w życie.
Akt o rynkach cyfrowych – co to jest?
Data Markets Act ma służyć zapewnieniu równych warunków firmom działającym na rynku cyfrowym, bez względu na ich wielkość poprzez wprowadzenie szeregu obowiązków i zakazów dla cybergigantów, zwanych w rozporządzeniu „strażnikami dostępu”.
„Strażnicy dostępu będą musieli:
- oferować więcej możliwości wyboru, np. możliwość wyboru określonego oprogramowania w systemie operacyjnym użytkownika
- zapewnić, aby rezygnacja z subskrypcji podstawowych usług platformowych była równie łatwa jak sama subskrypcja
- przekazywać informacje o liczbie użytkowników, którzy odwiedzają ich platformy, dzięki czemu można będzie ustalić, czy dana platforma jest strażnikiem dostępu
- zapewnić użytkownikom biznesowym dostęp do własnych danych na temat wyników działań marketingowych lub reklamowych na platformie
- informować Komisję Europejską o przeprowadzanych przez siebie fuzjach i przejęciach
- zapewnić interoperacyjność podstawowych funkcji usług komunikacji natychmiastowej, tj. umożliwić użytkownikom wymianę wiadomości tekstowych, głosowych lub plików.
Strażnicy dostępu nie będą mogli:
- plasować swoich usług i produktów na korzystniejszych zasadach niż usługi i produkty oferowane przez inne podmioty rynkowe
- uniemożliwiać sprzedawcom aplikacji korzystania z zewnętrznych platform płatniczych
- przetwarzać danych osobowych użytkowników do celów reklamy ukierunkowanej, chyba że wyrazili na to zgodę
- ustanawiać nieuczciwych warunków dla użytkowników biznesowych
- preinstalować pewnych aplikacji, ani uniemożliwiać użytkownikom łatwego ich odinstalowania
- stosować ograniczeń wobec użytkowników biznesowych.”
(źródło: strona internetowa Rady UE www. https://www.consilium.europa.eu)
Kogo dotyczy DMA?
Akt o rynkach cyfrowych wprowadza pojęcie strażnika dostępu.
Kim jest strażnik dostępu? Aby firma została uznana za strażnika dostępu:
- po pierwsze musi uzyskiwać na przestrzeni ostatnich trzech lat roczny obrót na terytorium UE wynoszący co najmniej 7,5 mld EUR lub mieć kapitalizację rynkową wynoszącą co najmniej 75 mld EUR
- po drugie musi z niej korzystać co najmniej 45 mln użytkowników końcowych miesięcznie i co najmniej 10 000 użytkowników biznesowych z siedzibą w Unii
- po trzecie musi również świadczyć co najmniej jedną podstawową usługę platformową w co najmniej trzech państwach członkowskich.
Podstawowe usługi platformowe obejmują:
- usługi pośrednictwa internetowego (tj. platformy handlowe, sklepy z aplikacjami)
- wyszukiwarki internetowe
- serwisy społecznościowe
- usługi w chmurze
- usługi reklamowe.
W przypadku naruszenia przepisów rozporządzenia przez strażnika dostępu przewidziana została odpowiedzialność finansowa tj. może zostać nałożona kara w wysokości do 10% jego łącznego światowego obrotu. Jeśli dochodzi do ponownego naruszenia, może zostać nałożona grzywna w wysokości do 20% łącznego światowego obrotu.
W przypadku gdy strażnik dostępu naruszy przepisy co najmniej 3 razy w ciągu 8 lat – Komisja Europejska może rozpocząć badanie rynku i, w razie potrzeby, zastosować behawioralne lub strukturalne środki zaradcze. Komisja Europejska będzie jedynym organem uprawnionym do egzekwowania rozporządzenia – ma to zapewnić wysoki poziom harmonizacji na rynku wewnętrznym.
Korzyści z wprowadzenia DMA?
Akt o rynkach cyfrowych ma zapewnić:
- zakazanie nieuczciwych praktyk cybergigantom
- umożliwienie użytkownikom biznesowym oferowania konsumentom większych możliwości wyboru
- zapewnienie konsumentom lepszych usług i uczciwych cen
- nałożenie praw i obowiązków na duże platformy internetowe
- propagowanie konkurencyjnego i uczciwszego środowiska w sektorze cyfrowym
Wstępne porozumienie w sprawie DMA zostało osiągnięte przez Radę i Parlament Europejski w dniu 24 marca 2022 r. i podpisane przez Radę i Parlament Europejski w dniu 15 września 2022 r. DMA zostanie opublikowany w DZ.U. UE w dniu 13 października 2022 r.
Mając na uwadze fakt, iż oba akty DSA i DMA są rozporządzeniami nie będą wymagały implementacji i będą w Polsce jak i w innych krajach UE skuteczne bezpośrednio. Nie obędzie się oczywiście tak jak i w przypadku RODO bez ich wdrożenia i dostawania do nich polskich przepisów.
Julia Kamińska-Kasjaniuk
radca prawny, redaktor odoserwis.pl
Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach dołącz do nas i polub nas na Facebooku https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/
-----------------------------------------------------
Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl