Datatilsynet rozszerza wytyczne dotyczące prawa do usunięcia danych z wyszukiwarek
21/07/2023
Duński organ ochrony danych (Datatilsynet) rozszerzył swoje dotychczasowe wytyczne dotyczące prawa do usunięcia danych w odniesieniu do wyszukiwarek internetowych. W szczególności Datatilsynet zauważył, że często otrzymuje zapytania od obywateli, którzy mają wątpliwości, czy mają prawo do usunięcia swoich informacji z wyszukiwarek i jak powinni korzystać z takiego prawa.
W wytycznych wyjaśniono, że osoby, których dane dotyczą, mają prawo zażądać od wyszukiwarki usunięcia (tj. zindeksowania) wyniku wyszukiwania, gdy ma zastosowanie jeden z warunków określonych w art. 17 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Jednakże wytyczne odnotowują również wyjątki od tego prawa i zawierają wyjaśnienie dotyczące zakresu deindeksacji.
Wyszukiwarki - Warunki ogólne
W niektórych przypadkach użytkownik ma prawo zażądać od wyszukiwarki (np. Google i Bing) usunięcia (deindeksowania) wyniku wyszukiwania, który pojawia się, gdy ktoś wyszukuje jego imię i nazwisko.
Jeśli użytkownik chce aby jego wynik wyszukiwania został usunięty, musi najpierw skontaktować się ze swoją prośbą z wyszukiwarką.
Najłatwiej to zrobić za pomocą formularza skargi, który często można znaleźć w wyszukiwarkach takich jak Google i Bing.
Aby wyszukiwarka mogła rozpatrzyć prośbę, należy dokładnie określić wyniku wyszukiwania i wskazać powód usunięcia.
Jeśli wyszukiwarka nie chce usunąć danego wyniku wyszukiwania, użytkownik ma możliwość złożenia skargi do Duńskiej Agencji Ochrony Danych. W przypadku kontaktu z Duńską Agencją Ochrony Danych, ważne jest podanie wyniku wyszukiwania i załączenie kopii odpowiedzi wyszukiwarki. Następnie Duńska Agencja Ochrony Danych oceni czy należy zbadać sprawę.
Kiedy masz prawo do usunięcia wyniku wyszukiwania?
Administrator danych (w tym przypadku wyszukiwarka) musi zasadniczo usunąć informacje o użytkowniku, jeśli spełniony jest jeden z wielu warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 RODO. Warunkiem usunięcia może być między innymi to, że cel przetwarzania danych osobowych przez administratora nie jest już istotny lub przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem. Może to również nastąpić, jeśli użytkownik wniesie sprzeciw, a wyszukiwarka nie będzie w stanie wykazać istotnych powodów przetwarzania, które są nadrzędne w stosunku do powodów, dla których użytkownik chce usunąć wyniki wyszukiwania.
Wyjątki
Użytkownik powinien mieć świadomość, że nie zawsze ma prawo do usunięcia wyników wyszukiwania z wyszukiwarki. W art. 17 ust. 3 RODO określono szereg wyjątków od prawa do usunięcia danych.
Między innymi prawo do usunięcia nie ma zastosowania w przypadkach, gdy przetwarzanie jest niezbędne do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji.
Oceniając, czy wynik wyszukiwania powinien zostać usunięty, firma stojąca za wyszukiwarką musi zawsze dokonać konkretnej oceny prawa do prywatności z jednej strony oraz prawa użytkowników Internetu do informacji i interesu publicznego w możliwości wyszukiwania informacji z drugiej strony.
Jeśli informacje dotyczą spraw zawodowych, usunięcie wyniku wyszukiwania może być trudne. Wynika to z faktu, że dostęp do takich informacji może być istotny np. dla partnerów biznesowych, władz lub klientów.
To samo może mieć zastosowanie, jeśli jesteś lub byłeś osobą publiczną, zajmowałeś specjalne (zaufane) stanowisko lub jeśli informacje dotyczą tematu o dużym znaczeniu publicznym.
Z drugiej strony, jeśli użytkownik był niepełnoletni w momencie publikacji informacji, jeśli sprawa jest bardzo stara i nie ma już znaczenia dla opinii publicznej lub jeśli sąd uznał informacje za zniesławiające, może to być powód do usunięcia wyników wyszukiwania. Charakter informacji również odgrywa rolę. Na przykład, czy informacje bardzo ingerują w prywatność użytkownika.
W ocenie rozróżnia się również, czy informacje są wyrazem opinii, czy też są przedstawiane jako fakty. Wynika to z faktu, że prawo do prywatności musi być zrównoważone z ochroną wolności wypowiedzi. Informacje na prywatnych blogach, forach dyskusyjnych lub podobnych stronach, na których wymieniane są opinie na temat osób prywatnych, często pojawiają się jako opinie. W związku z tym usunięcie wyników wyszukiwania, które zawierają linki do tych stron, może być trudniejsze niż w przypadku, gdy wynik wyszukiwania zawiera informacje o użytkowniku, które wydają się być oparte na faktach i są ewidentnie nieprawdziwe.
Zakres usuwania z indeksu
Należy pamiętać, że z wyszukiwarki usuwane są tylko rzeczywiste wyniki wyszukiwania. Nie ma to wpływu na informacje na stronie internetowej, do której odsyła wynik wyszukiwania (źródło). Informacje te będą zatem nadal dostępne przy użyciu innych kryteriów wyszukiwania lub po odwiedzeniu samej strony internetowej, np. strony internetowej organizacji mediów informacyjnych. Jeśli użytkownik chce, aby informacje zostały usunięte ze strony internetowej, musi skontaktować się z osobą odpowiedzialną za daną stronę internetową.
Należy również pamiętać, że jeśli osoba odpowiedzialna za stronę internetową przeniesie artykuł, może to natychmiast doprowadzić do utworzenia nowych adresów URL, które można wyszukać w wyszukiwarce. W takim przypadku osoba, której dane dotyczą, musi skontaktować się z wyszukiwarką z prośbą o usunięcie nowego wyniku wyszukiwania/adresu URL.
Może upłynąć trochę czasu, zanim wynik wyszukiwania zniknie z wyszukiwarki. Może się zatem zdarzyć, że informacje o użytkowniku opublikowane na stronie internetowej będą nadal wyszukiwane w wyszukiwarce przez pewien czas po usunięciu wyniku wyszukiwania przez wyszukiwarkę.
Więcej: https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/internet-medier-og-apps-/soegemaskiner
Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach w www.odoserwis.pl dołącz do nas:
Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/
Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/
-----------------------------------------------------
Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl