Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczyna konsultacje publiczne w sprawie wdrożenia Aktu o usługach cyfrowych, rozporządzenia DSA
16/01/2024
Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło konsultacje publiczne dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw wdrażającej Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (Akt o usługach cyfrowych)
DSA jest kluczowym aktem prawnym uchwalonym na poziomie Unii Europejskiej w celu kompleksowego uregulowania usług cyfrowych. Obejmując szerokie spektrum, rozporządzenie odnosi się do kwestii związanych z platformami internetowymi, pośrednikami i dostawcami usług cyfrowych. Jego główne cele obejmują stworzenie bezpieczniejszego środowiska online, ochronę podstawowych praw użytkowników i promowanie uczciwej konkurencji w sferze cyfrowej.
Jak wynika z przedstawionych przez Ministerstwo Cyfryzacji założeń uregulowania w prawie krajowym wymagają zatem następujące kwestie mające odzwierciedlenie w projekcie ustawy:
1. przepisy instytucjonalne dotyczące wyznaczenia koordynatora do spraw usług cyfrowych ( propozycja aby był to Prezes UKE) i organów właściwych (Prezesa UKE, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) wraz z określeniem zakresu ich właściwości;
2. zasady postępowania przed organami i współpracy między organami, w tym:
- prowadzenia postępowania wyjaśniającego, kontroli i postępowań przed właściwymi organami, związanych z naruszeniem przez dostawców usług pośrednich obowiązków wynikających z Rozporządzenia (w projekcie ustawy przewidziano jednolitą procedurę przeprowadzania postępowania w sprawie naruszenia przepisów Rozporządzenia i kontroli bez względu na to, który organ będzie ją prowadził),
- proceduralne aspekty nakładania kar (przy czym maksymalna wysokość samych kar wynika wprost z art. 52 Rozporządzenia),
- proceduralne aspekty wnoszenia skarg, o których mowa w art. 53 Rozporządzenia, na dostawców usług pośrednich;
3. kwestie wymagające ustanowienia procedur, przy uwzględnieniu wymogów i warunków wskazanych w Rozporządzeniu, tj. procedury dokonywania przez koordynatora do spraw usług cyfrowych:
- nadania statusu zweryfikowanego badacza (o którym mowa w art. 40 ust. 8 Rozporządzenia; rolą zweryfikowanego badacza jest przeprowadzenie konkretnych badań w oparciu o dane przetwarzane przez określonego dostawcę usług pośrednich; status zweryfikowanego badacza zależy od spełnienia określonych przesłanek i nadawany jest przez koordynatora, zapewniając dostawcy pewność, iż dane będą udostępniane przy zachowaniu odpowiednich zasad bezpieczeństwa),
- nadania statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego (ang. trusted flaggers, o których mowa w art. 22 Rozporządzenia; są to niezależne podmioty, których zgłoszenia treści uznanych za nielegalne dokonywane dostawcy usług pośrednich mają być traktowane przez dostawców w sposób priorytetowy),
- certyfikacji organów pozasądowego rozwiązywania sporów;
4. dostosowania wymogów względem nakazów podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom oraz nakazów udzielenia informacji, które są wydawane przez organy administracyjne bądź sądy, na podstawie prawa unijnego lub krajowego, do wymogów Rozporządzenia;
5. zasady dotyczące odpowiedzialność cywilnej i postępowania przed sądami, w przypadku dochodzenia odszkodowania z tytułu naruszenia przepisów Rozporządzenia.
Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach w www.odoserwis.pl dołącz do nas:
Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/
Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/
-----------------------------------------------------
Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl