Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

UE: Rozporządzenie o sztucznej inteligencji podpisane przez Coreper

09/02/2024

Ai, Sztuczna Inteligencja, Ai Act,

Unia Europejska poczyniła kolejny znaczący krok w kierunku uregulowania sztucznej inteligencji (AI) poprzez podpisanie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji, powszechnie znanego jako AI Act. Podpisanie przez Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper) stanowi ważny krok w wysiłkach UE na rzecz ustanowienia kompleksowych zasad wdrażania sztucznej inteligencji.


UE: Rozporządzenie o sztucznej inteligencji podpisane przez Coreper

UE: Rozporządzenie o sztucznej inteligencji podpisane przez Coreper

Skonsolidowany tekst ustawy o sztucznej inteligencji

 

Skonsolidowany tekst AI Act ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i praw podstawowych, jak określono w Karcie praw podstawowych UE. Warto zauważyć, że rozporządzenie o sztucznej inteligencji wyklucza bezpieczeństwo narodowe ze swojego zakresu, ale obejmuje demokrację, praworządność i ochronę środowiska.

 

Jedną z istotnych zmian w skonsolidowanym tekście jest definicja systemu sztucznej inteligencji, która jest teraz ściślej powiązana z definicją Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Rozporzadzenie o sztucznej inteligencji wyjaśnia, że definicja systemów sztucznej inteligencji nie obejmuje prostszych tradycyjnych systemów oprogramowania lub podejść programistycznych opartych wyłącznie na regułach zdefiniowanych przez osoby fizyczne w celu automatycznego działania.

 

Zakazane praktyki związane ze sztuczną inteligencją

 

Ustawa o sztucznej inteligencji wprowadza zakazy dotyczące kilku praktyk związanych ze sztuczną inteligencją, w tym identyfikacja biometryczna w czasie rzeczywistym przez organy ścigania w publicznie dostępnych przestrzeniach, z wyjątkami.

 

Nieukierunkowane pobieranie obrazów twarzy do baz danych rozpoznawania twarzy.

Rozpoznawanie emocji w miejscu pracy i instytucjach edukacyjnych, z wyjątkami.

 

Kategoryzacja biometryczna oparta na określonych przekonaniach lub cechach, z ograniczeniami.

 

Predictive policing, z zastrzeżeniem określonych warunków.

 

W przypadku predykcyjnych działań policji zakaz nie ma zastosowania do systemów sztucznej inteligencji wykorzystywanych do wspierania ludzkiej oceny zaangażowania danej osoby w działalność przestępczą.

 

Ocena wpływu na prawa podstawowe

Rozporządzenie o sztucznej inteligencji nakłada na określone podmioty wdrażające obowiązek przeprowadzenia oceny wpływu na prawa podstawowe. Obowiązek ten dotyczy organów podlegających prawu publicznemu, podmiotów prywatnych świadczących usługi publiczne oraz dostawców usług bankowych i ubezpieczeniowych korzystających z systemów AI wysokiego ryzyka. Ocena jest jednak wymagana tylko w odniesieniu do aspektów nieobjętych innymi obowiązkami prawnymi, takimi jak ocena skutków dla ochrony danych (DPIA) na mocy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).

 

Modele AI ogólnego przeznaczenia (GPAI)

Ustawa o sztucznej inteligencji wprowadza przepisy dotyczące modeli GPAI, w tym obowiązki w zakresie aktualizowania dokumentacji technicznej i udostępniania jej organom.

 

Wymogi dotyczące dostarczania informacji i dokumentacji dostawcom usług niższego szczebla. Dodatkowe obowiązki dla modeli z ryzykiem systemowym, takie jak ocena ryzyka i ochrona cyberbezpieczeństwa. Klasyfikacja modeli GPAI w oparciu o możliwości, z okresem karencji na dostosowanie istniejących modeli. W odniesieniu do praw autorskich, modele GPAI muszą być zgodne z prawem autorskim UE i publicznie ujawniać podsumowanie treści wykorzystywanych do szkoleń.

 

Kolejne kroki: Ustawa o sztucznej inteligencji ma zostać poddana dalszej analizie, a komisje ds. rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów (IMCO) oraz wolności obywatelskich, sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (LIBE) mają głosować nad nią 13 lutego 2024 roku. Wysiłki UE na rzecz uregulowania sztucznej inteligencji odzwierciedlają jej zaangażowanie w równoważenie postępu technologicznego z gwarancjami praw człowieka, bezpieczeństwa i etycznego wdrażania sztucznej inteligencji.

 

Więcej: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5662-2024-INIT/en/pdf

Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach w www.odoserwis.pl dołącz do nas:

Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/

Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/

 

-----------------------------------------------------

Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl

 

 

Ai, Sztuczna Inteligencja, Ai Act,
Słoweńska szkoła naruszyła RODO, udostępniając wrażliwe dane uczniów
Słoweńska szkoła naruszyła RODO, udostępniając wrażliwe dane uczniów
10 tysięcy euro kary za naruszenia dotyczące  danych wrażliwych dziecka
10 tysięcy euro kary za naruszenia dotyczące danych wrażliwych dziecka
Decyzja TSUE dotycząca przepisów o praniu pieniędzy - wpływ na Polskie regulacje
Decyzja TSUE dotycząca przepisów o praniu pieniędzy - wpływ na Polskie regulacje