Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

AI ACT został opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE

15/07/2024

Akt W Sprawie Sztucznej Inteligencji,

12 lipca 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 roku w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji). Rozporządzenie o sztucznej inteligencji wejdzie w życie 20 dni po jej opublikowaniu, tj. 1 sierpnia 2024 r.


AI ACT został opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE

AI ACT został opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE

Rozporządzenie  o sztucznej inteligencji zacznie w pełni obowiązywać po upływie 24 miesięcy od daty jego wejścia w życie, z wyjątkiem:

  • zakazów niedozwolonych praktyk, które zaczną obowiązywać po 6 miesiącach.
  • kodeksów dobrych praktyk, które wejdą w życie po 9 miesiącach.
  • przepisów dotyczących AI ogólnego przeznaczenia, które wejdą w życie po 12 miesiącach.
  • obowiązków dotyczących systemów wysokiego ryzyka, które zaczną obowiązywać po 36 miesiącach.

 

Europejskie rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (akt o sztucznej inteligencji, AI Act) to pierwsze na świecie ogólne (lub kompleksowe) ustawodawstwo dotyczące sztucznej inteligencji. Ma na celu uregulowanie rozwoju, marketingu i wykorzystania systemów sztucznej inteligencji (AI), które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia, bezpieczeństwa lub praw podstawowych.

 

Rozporządzenie o sztucznej inteligencji (AI Act) ma szeroki zakres stosowania. Dotyczy  różnorodnych podmiotów, które prowadzą działalność  w zakresie wprowadzania do obrotu, użytkowania oraz dystrybucji systemów sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej. Oto szczegółowa lista, kogo dotyczą nowe przepisy:

a) dostawców wprowadzających do obrotu lub oddających do użytku systemy AI lub wprowadzających do obrotu modele AI ogólnego przeznaczenia w Unii, niezależnie od tego, czy dostawcy ci mają siedzibę lub znajdują się w Unii czy w państwie trzecim

b) podmiotów stosujących systemy AI, które to podmioty mają siedzibę lub znajdują się w Uni

c) dostawców systemów AI i podmiotów stosujących systemy AI, którzy mają siedzibę lub znajdują się w państwie trzecim, w przypadku gdy wyniki wytworzone przez system AI są wykorzystywane w Unii

d) importerów i dystrybutorów systemów AI

e) producentów produktu, którzy pod własną nazwą lub znakiem towarowym oraz wraz ze swoim produktem wprowadzają do obrotu lub oddają do użytku system AI

f) upoważnionych przedstawicieli dostawców niemających siedziby w Unii

g) osób, na które AI ma wpływ i które znajdują się w Unii.

 

Tekst ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 roku w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32024R1689

 

Masz pytania?

Jeśli masz więcej pytań dotyczących RODO i sztucznej inteligencji- więcej informacji znajdziesz w naszym serwisie. Przejrzyj nasze zasoby!

 

Jeżeli chcesz być na bieżąco z tematyką RODO, prawa nowych technologii i AI obserwuj nas!

Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/

Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/

Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl

Jeżeli chciałbyś skorzystać z opinii lub porady prawnej nie wahaj się skontaktować z nami office@jds.com.pl ; www.jds.com.pl

 

 

Akt W Sprawie Sztucznej Inteligencji,
Jakie zagrożenia dla ochrony danych osobowych mogą stwarzać najnowsze trendy technologiczne? Raport TechSonar 2025
Jakie zagrożenia dla ochrony danych osobowych mogą stwarzać najnowsze trendy technologiczne? Raport TechSonar 2025
Główne założenia ustawy o sztucznej inteligencji
Główne założenia ustawy o sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja i wykorzystanie danych biometrycznych w samochodach – z jakimi wyzwaniami z zakresu ochrony danych osobowych zmierzy się branża motoryzacyjna?
Sztuczna inteligencja i wykorzystanie danych biometrycznych w samochodach – z jakimi wyzwaniami z zakresu ochrony danych osobowych zmierzy się branża motoryzacyjna?