Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

Sztuczna inteligencja i wykorzystanie danych biometrycznych w samochodach – z jakimi wyzwaniami z zakresu ochrony danych osobowych zmierzy się branża motoryzacyjna?

23/09/2024

Dane Biometryczne, Zabezpieczenie Danych, Sztuczna Inteligencja,

Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, wykorzystywana jest między innymi w branży motoryzacyjnej. Postęp technologiczny oznacza jednak także konkretne wyzwania związane z ochroną danych i prywatnością użytkowników. Tym bardziej, że już teraz samochody zbierają i przetwarzają dane w ogromnych ilościach


Sztuczna inteligencja i wykorzystanie danych biometrycznych w samochodach – z jakimi wyzwaniami z zakresu ochrony danych osobowych zmierzy się branża motoryzacyjna?

Sztuczna inteligencja i wykorzystanie danych biometrycznych w samochodach – z jakimi wyzwaniami z zakresu ochrony danych osobowych zmierzy się branża motoryzacyjna?

Dane biometryczne w pojazdach – większe bezpieczeństwo, czy większe ryzyko związane z przetwarzaniem danych osobowych?

 

Wiele wskazuje na to, że nowoczesne pojazdy będą coraz częściej przetwarzać dane o szczególnie wrażliwym charakterze. Mowa tu przede wszystkim o danych biometrycznych, takich jak odciski palców, skanowanie tęczówki oka czy nawet monitorowanie pulsu oraz oddechu.

 

Wdrożenie takich rozwiązań w branży motoryzacyjnej wiąże się z wieloma korzyściami. Na przykład mogłoby zmniejszać ryzyko kradzieży albo ryzyko wypadków, gdyby pojazd był w stanie wykryć oznaki zmęczenia kierowcy i poinformować go o konieczności odpoczynku.

Jednocześnie pojawia się jednak wiele wyzwań związanych z ochroną prywatności i bezpieczeństwem przetwarzanych danych przez producentów samochodów. Tym bardziej, że dane biometryczne są unikalne dla każdej osoby, a ich wyciek może nieść za sobą poważne konsekwencje.

 

Jakie będą największe wyzwania dla branży motoryzacyjnej przetwarzającej dane osobowe?

 

UODO w najnowszym biuletynie zwraca uwagę na takie kwestie jak m.in.:

  • Konieczność wprowadzenia zaawansowanych metod szyfrowania;
  • Zapewnienie kierowcom pełnej kontroli nad przetwarzanymi danymi – w tym możliwości skorzystania z prawa do bycia zapomnianym;
  • Wprowadzenie alternatywnych metod dostępu, by kierowcy nie byli zmuszeni udostępniać swoich danych biometrycznych (np. możliwość otworzenia samochodu kluczykiem, a nie tylko poprzez system rozpoznawania twarzy).

Współcześni użytkownicy nowoczesnych pojazdów muszą być też świadomi, że poszczególni producenci wprowadzają inne zasady przetwarzania i kontroli danych osobowych. Właśnie dlatego tak ważne będzie zapoznawanie się z polityką prywatności i wybieranie tych rozwiązań, w których zasady przetwarzania danych są bardziej przejrzyste, a użytkownicy pojazdów mogą swobodnie tymi danymi zarządzać.

 

Polecamy lekturę - Biuletyn UODO nr 07_08/07_08/2024 str. 28, gdzie szerzej omówiony został niniejszy temat

 

Masz pytania?

Jeśli masz więcej pytań dotyczących RODO i sztucznej inteligencji- więcej informacji znajdziesz w naszym serwisie. Przejrzyj nasze zasoby!

 

Jeżeli chcesz być na bieżąco z tematyką RODO, prawa nowych technologii i AI obserwuj nas!

Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/

Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/

Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl

Jeżeli chciałbyś skorzystać z opinii lub porady prawnej nie wahaj się skontaktować z nami office@jds.com.pl ; www.jds.com.pl

 

 

Dane Biometryczne, Zabezpieczenie Danych, Sztuczna Inteligencja,
Główne założenia ustawy o sztucznej inteligencji
Główne założenia ustawy o sztucznej inteligencji
CNIL publikuje FAQ dotyczący sztucznej inteligencji
CNIL publikuje FAQ dotyczący sztucznej inteligencji
AI ACT został opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE
AI ACT został opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE