Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

Główne założenia ustawy o sztucznej inteligencji

23/09/2024

Ustawa O Sztucznej Inteligencji, Rozporządzenie O Sztucznej Inteligencji, Ai Act, Rozporządzenie 2024/1689,

Ministerstwo Cyfryzacji planuje przedstawić projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji do końca września 2024 roku. Projekt ten, oznaczony numerem UC71, ma na celu wdrożenie unijnych przepisów zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z 13 czerwca 2024 roku, znanym również jako Akt o sztucznej inteligencji (czy AI Act). Wprowadzenie polskiej ustawy jest konieczne, aby umożliwić bezpośrednie stosowanie niektórych przepisów rozporządzenia na poziomie krajowym i dostosować krajowy porządek prawny do zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej


Główne założenia ustawy o sztucznej inteligencji

Główne założenia ustawy o sztucznej inteligencji

Cele i potrzeba polskiej ustawy

Rozporządzenie UE 2024/1689 wprowadza wspólne zasady dotyczące stosowania systemów sztucznej inteligencji w państwach członkowskich. W ramach tego aktu, kraje unijne zobowiązane są do wskazania odpowiednich organów krajowych, przyjęcia przepisów dotyczących nakładania kar za naruszenia oraz określenia procedur egzekwowania zakazów stosowania systemów AI, które spełniają kryteria zakazanych praktyk. Wprowadzenie polskiej ustawy jest więc niezbędne do skutecznego wdrożenia tych przepisów na poziomie krajowym.

 

Główne założenia projektu ustawy o sztucznej inteligencji

Projektowana ustawa ma na celu regulację kluczowych obszarów związanych z nadzorem nad systemami sztucznej inteligencji, postępowaniem kontrolnym, certyfikacją oraz ochroną praw obywateli. Obejmuje ona powołanie nowych organów i procedur, które umożliwią stosowanie rozporządzenia o sztucznej inteligencji UE 2024/1689 w Polsce.

 

Oto główne założenia:

 

  • Utworzenie organu nadzoru rynku – Zgodnie z projektem, powołany zostanie nowy organ nadzoru rynku, Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, która będzie odpowiedzialna za nadzór nad systemami AI oraz współpracę z innymi krajowymi i unijnymi organami. Komisja będzie również pełniła funkcję punktu kontaktowego, rozpatrywała skargi, kontrolowała incydenty związane z systemami AI oraz wydawała zezwolenia na wprowadzenie do obrotu systemów AI wysokiego ryzyka. Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji będzie składała się z Przewodniczącego, Zastępców Przewodniczącego oraz członków – przedstawicieli instytucji i urzędów kluczowych dla rozwoju sektora technologii sztucznej inteligencji. Przewodniczący Komisji zostanie powołany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Komisja ma również współpracować z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który będzie pełnił funkcję dodatkowego właściwego organu krajowego w zakresie nadzoru nad systemami AI, zwłaszcza w kontekście ich wykorzystania do celów ścigania przestępstw, kontroli granicznej oraz w kontekście wymiaru sprawiedliwości i demokracji. Prezes UODO będzie jednocześnie członkiem Komisji, co zapewni zintegrowane podejście do nadzoru nad systemami AI wysokiego ryzyka.

 

  • Organ notyfikujący – Ustawa przewiduje, że ministrem odpowiedzialnym za notyfikację jednostek oceniających zgodność z przepisami będzie minister właściwy do spraw informatyzacji. Notyfikacje te są kluczowe dla oceny zgodności systemów AI z unijnymi standardami.

 

  • Postępowanie w sprawach naruszenia przepisów – Projekt ustawy wprowadza procedurę umożliwiającą złożenie skargi na naruszenie przepisów rozporządzenia, w szczególności artykułu 5, który zakazuje stosowania systemów AI spełniających kryteria zakazanych praktyk. Skargi te będą rozpatrywane przez Komisję Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, a od decyzji będzie przysługiwało odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

  • Kary administracyjne – Projekt ustawy przewiduje możliwość nakładania administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia przepisów dotyczących sztucznej inteligencji. Kary te będą stanowiły przychód budżetu państwa, a ich nakładanie będzie podlegało jednoinstancyjnej procedurze, z możliwością odwołania się do sądu.

 

Ministerstwo Cyfryzacji planuje przedstawić projekt tej kluczowej ustawy do końca września 2024 roku, co pozwoli na dalsze prace legislacyjne i finalne przyjęcie regulacji w czwartym kwartale 2024 roku.

 

Masz pytania?

Jeśli masz więcej pytań dotyczących RODO i sztucznej inteligencji- więcej informacji znajdziesz w naszym serwisie. Przejrzyj nasze zasoby!

 

Jeżeli chcesz być na bieżąco z tematyką RODO, prawa nowych technologii i AI obserwuj nas!

Facebook https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/

Linkedin https://www.linkedin.com/company/odoserwis-pl/

Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl

Jeżeli chciałbyś skorzystać z opinii lub porady prawnej nie wahaj się skontaktować z nami office@jds.com.pl ; www.jds.com.pl

 

 

Ustawa O Sztucznej Inteligencji, Rozporządzenie O Sztucznej Inteligencji, Ai Act, Rozporządzenie 2024/1689,
Jakie zagrożenia dla ochrony danych osobowych mogą stwarzać najnowsze trendy technologiczne? Raport TechSonar 2025
Jakie zagrożenia dla ochrony danych osobowych mogą stwarzać najnowsze trendy technologiczne? Raport TechSonar 2025
Sztuczna inteligencja i wykorzystanie danych biometrycznych w samochodach – z jakimi wyzwaniami z zakresu ochrony danych osobowych zmierzy się branża motoryzacyjna?
Sztuczna inteligencja i wykorzystanie danych biometrycznych w samochodach – z jakimi wyzwaniami z zakresu ochrony danych osobowych zmierzy się branża motoryzacyjna?
CNIL publikuje FAQ dotyczący sztucznej inteligencji
CNIL publikuje FAQ dotyczący sztucznej inteligencji