Lista pytań Prezesa UODO dotycząca IOD
03/04/2022
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował listę pytań jakie kierował będzie do administratorów danych i podmiotów przetwarzających w zakresie sprawdzenia prawidłowości powołania i wykonywania funkcji przez Inspektora Ochrony Danych.
Zgodnie z przekazaną informacją, sprawdzeniami w tym zakresie będą objęte zarówno podmioty sektora prywatnego jak i podmioty publiczne. Pytania mają charakter szczegółowy i odnoszą się do wszystkich aspektów funkcjonowania IOD tj. między innymi wyznaczenia IOD, publikacji danych, zgłoszenia powołania czy zmiany IOD do PUODO, a także organizacji pracy IOD oraz zapewnienia jego niezależności.
Oto lista pytań UODO dotyczących IOD opublikowana na stronie urzędu:
„1) Czy u administratora został wyznaczony inspektor ochrony danych (IOD)?
2) Czy na administratorze ciąży obowiązek wyznaczenia IOD (jeżeli tak, to na jakiej podstawie prawnej), czy też IOD został wyznaczony mimo braku takiego obowiązku?
3) Czy administrator opublikował imię i nazwisko oraz kontakt do IOD na swojej stronie internetowej lub - jeżeli nie prowadzi swojej strony internetowej, w sposób ogólnie dostępny w miejscu prowadzenia swojej działalności?
4) Czy ww. informacje znajdują się w ogólnie dostępnym miejscu (proszę wskazać to miejsce, w przypadku strony internetowej proszę wskazać jej adres oraz link do tej informacji) ?
5) Czy Inspektor Ochrony Danych jest pracownikiem administratora, a jeśli nie, to na jakiej podstawie prawnej wykonuje swoje obowiązki?
6) Czy IOD został powołany na wyłączność u administratora, czy wykonuje swoje obowiązki również u innych administratorów?
7) Na podstawie jakich kwalifikacji administrator wyznaczył IOD (np. wykształcenie, doświadczenie, wiedza)?
8) Jakie niezbędne zasoby, o których mowa w art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 administrator zapewnia IOD?
9) W jaki sposób administrator zapewnia zasoby na utrzymanie wiedzy fachowej IOD?
10) Jakie stanowisko zajmuje IOD i komu podlega w strukturze organizacyjnej administratora?
11) Czy administrator powołał zastępcę IOD, jeżeli tak, to kiedy?
12) Czy u administratora funkcjonuje zespół IOD lub inna forma stałego wsparcia IOD w zakresie wykonywania jego zadań?
13) W jaki sposób administrator zapewnia by IOD był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych (np. czy zostały opracowane zasady dotyczące tego, jakie sprawy mają być konsultowane z IOD, kto i w jakich sytuacjach powinien zgłaszać się w celu uzyskania konsultacji IOD, czy i na jakich zasadach IOD bierze udział w naradach kierownictwa)
14) W jaki sposób administrator zapewnia IOD dostęp do danych osobowych i operacji przetwarzania?
15) Czy administrator przyjął jakiekolwiek regulacje wewnętrzne dotyczące funkcjonowania IOD (w szczególności w celu zapewnienia poszanowania gwarancji jego niezależności oraz jego uprawnień w zakresie dostępu do danych osobowych i operacji przetwarzania, włączania we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, unikania konfliktu interesów), a jeżeli tak, to w jakim akcie wewnętrznym zostały one przewidziane?
16) W jaki sposób administrator zapewnia, aby IOD nie były wydawane instrukcje co do wykonywania zdań przez IOD?
17) W jaki sposób administrator zapewnia, aby IOD nie były karany i odwoływany za wykonywanie swoich zadań?
18) W jaki sposób ADO postępuje w przypadku, gdy nie uwzględnia wskazówek lub rekomendacji IOD, np. czy dokumentuje powody niezastosowania tych wskazówek?
19) W jaki sposób osoby, których dane dotyczą, mogą kontaktować się z inspektorem ochrony danych zgodnie z art. 38 ust. 4 rozporządzenia 2016/679 ?
20) Czy inspektor ochrony danych wykonuje również inne obowiązki lub sprawuje inną funkcję poza obowiązkami związanymi z ochroną danych osobowych, jeżeli tak to:
a) jakie oraz w jakim wymiarze czasu pełni funkcję IOD, a w jakim inne zadania,
b) w jaki sposób administrator ocenił, że w przypadku każdego z tych zadań nie występuje konflikt interesów, o którym mowa w art. 38 ust 6 rozporządzenia 2016/679 ?
c) Czy w zakresie wykonywania innych zadań IOD podlega innym osobom niż najwyższe kierownictwo administratora?
21) Czy administrator opracował politykę zarządzania konfliktem interesów lub wprowadził inny mechanizm zapewniający niewystępowanie konfliktu interesów?
22) Czy IOD wykonuje swoje zadania jedynie w siedzibie administratora, a jeżeli nie, to w jakim miejscu i w jaki sposób zapewniona jest stała dostępność IOD dla kierownictwa i pracowników administratora?
23) Czy IOD opracował (systematycznie opracowuje) plan swojej pracy np. w zakresie szkoleń, audytów?
24) Czy taki plan był prezentowany administratorowi w celu umożliwienia dokonania oceny, czy IOD dysponuje wystarczającymi zasobami i uprawnieniami w obszarach, które IOD obejmuje swoimi zadaniami?
25) Jak często i w jaki sposób IOD przekazuje administratorowi wyniki przeprowadzonych audytów?
26) Czy administrator występował do IOD o udzielenie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach?
27) Czy administrator kontroluje pracę inspektora, jeżeli tak, to w jaki sposób?”
Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/2336
Jak wynika z powyższego pytania wymagają od administratorów i podmiotów przetwarzających nie tylko udzielenia szczegółowych wyjaśnień, ale często także udokumentowania prowadzonych działań i procesów. Pojawiają się również zagadnienia dotyczące opracowania i wdrożenia regulacji wewnętrznych dotyczących funkcjonowania IOD w zakresie: zapewniania gwarancji niezależności IOD oraz jego uprawnień w zakresie dostępu do danych osobowych i operacji przetwarzania, włączania IOD we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, a także zarządzania konfliktem interesów.
- Wyznaczenie inspektora ochrony danych
- Publikowanie i zawiadomienie o danych kontaktowych IOD
- Poziom wiedzy fachowej i kwalifikacje zawodowe IOD
- Udział IOD we wszystkich zagadnieniach związanych z ochroną danych osobowych
- Poziom wiedzy fachowej i kwalifikacje zawodowe IOD
- Instrukcje i „wykonywanie zadań w sposób niezależny”
- Odwołanie lub kara za wykonywanie zadań IOD
- Konflikt interesów
- Zadania IOD
- Jakie podmioty mają obowiązek wyznaczenia IOD?
- Czy kilka podmiotów może wspólnie wyznaczyć IOD? Jeśli tak, to pod jakim warunkiem?
- Gdzie powinien być zlokalizowany IOD?
- Czy istnieje możliwość powołania zewnętrznego IOD?
- Jakie cechy zawodowe powinien posiadać IOD?
- Jakie środki powinny zostać zapewnione IOD przez administratora lub podmiot przetwarzający?
- Jakie są zabezpieczenia, aby IOD mógł wykonywać swoje zadania w sposób niezależny? Co oznacza "konflikt interesów"?
- Co oznacza „monitorowanie zgodności” z RODO?
- Czy IOD osobiście odpowiada za nieprzestrzeganie wymogów dotyczących ochrony danych?
- Jaka jest rola IOD w odniesieniu do oceny skutków dla ochrony danych i rejestrów czynności przetwarzania?
Masz pytanie do tematyki artykułu? Napisz na cok@odoserwis.pl