Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

Zagrożenia wypływające z cloud computingu – na tle opinii Grupy Roboczej Art. 29

22/09/2015

Zabezpieczenie Danych W Systemach Informatycznych,

Mimo uznanych korzyści płynących z przetwarzania danych w chmurze (tzw. cloud computingu) zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społecznym, trzeba wziąć pod uwagę, że wykorzystywanie usług przetwarzania w chmurze na szeroką skalę może wywołać szereg zagrożeń.


 

Cloud computing – ramy prawne

 

Cloud computing obejmuje zestaw technologii i modeli usług, które koncentrują się na wykorzystywaniu i dostarczaniu poprzez Internet aplikacji informatycznych, możliwości przetwarzania czy zasobów pamięci. Podkreślenia wymaga fakt, że istnieje szeroka gama usług oferowanych przez dostawców usług w chmurze, począwszy od wirtualnych systemów przetwarzania, a skończywszy na usługach wspierających rozwijanie aplikacji i zaawansowany hosting, aż po bazujące na Internecie rozwiązania w zakresie oprogramowania, które mogą zastąpić aplikacje tradycyjnie instalowane na komputerach osobistych użytkowników końcowych.

 

Grupa Robocza ds. Ochrony Osób Fizycznych w Zakresie Przetwarzania Danych Osobowych (w skrócie: Grupa Robocza Art. 29) w opinii 5/2012 w sprawie przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej podjęła się analizy kwestii istotnych dla dostawców usług przetwarzania danych w chmurze działających w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz ich klientów, określając wszystkie mające zastosowanie zasady z dyrektywy 95/46/WE w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz swobodnego przepływu tych danych oraz dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej 2002/58/WE (zrewidowanej dyrektywą 2009/136/WE).

 

Jak wynika z treści opinii, kryteria stosowania właściwego ustawodawstwa zawarte są w artykule 4 dyrektywy 95/46/WE, który dotyczy prawa mającego zastosowanie do administratorów mających jedną lub więcej siedzib w ramach EOG, a także prawa mającego zastosowanie do administratorów będących poza EOG, ale wykorzystujących do przetwarzania danych osobowych środki zlokalizowane w ramach EOG.

 

Przetwarzanie w chmurze - zagrożenia

 

Jak jednak wspomniano we wstępie, przetwarzanie w chmurze wiązać się może z szeregiem zagrożeń. Do największych – zgodnie z omawianą opinią należą: brak kontroli nad danymi osobowymi oraz niewystarczające informacje na temat tego, w jaki sposób, gdzie i przez kogo dane są przetwarzane przez podmiot, któremu powierzono przetwarzanie (brak przejrzystości).

 

 - brak kontroli

 

Według Grupy Roboczej Art. 29 przekazując dane osobowe do systemów zarządzanych przez dostawcę usługi w chmurze, klienci tej usługi mogą nie mieć dalszej wyłącznej kontroli nad swoimi danymi. Oznacza to, że mogą nie mieć możliwości zastosowania środków technicznych i organizacyjnych na przykład w celu zapewnienia dostępności, integralności, poufności, przejrzystości, odizolowania czy możliwości interwencji i możliwości przenoszenia danych.

 

Przykłady braku kontroli:

 

  • Brak dostępności ze względu na brak interoperacyjności (uzależnienie od dostawcy, tzw. „vendor lock-in),
  • Brak integralności spowodowany przez dzielenie się zasobami,
  • Brak poufności w odniesieniu do wniosków z zakresu egzekwowania prawa składanych bezpośrednio do dostawcy usługi w chmurze.

 

- brak przejrzystości

 

Z omawianej opinii wynika, że niewystarczające informacje na temat operacji przetwarzania w chmurze stanowią zagrożenie dla administratorów, jak i dla osób, których dane dotyczą. Mogą oni nie być świadomi potencjalnych zagrożeń i tym samym podjąć środków, które uważają za odpowiednie.

 

Przykłady braku przejrzystości wynikające z faktu, że administrator nie wie, iż:

 

  • W przetwarzanie zaangażowani są liczni przetwarzający i podprzetwarzający (łańcuch przetwarzania),
  • Dane osobowe są przetwarzane w różnych lokalizacjach geograficznych w ramach EOG,
  • Dane osobowe są przekazywane do krajów trzecich poza EOG.

 

Jedną z kluczowych spraw jest, zdaniem Grupy Roboczej Art. 29 poinformowanie osób, których dane osobowe są przetwarzane w chmurze, o tożsamości administratora danych i celu przetwarzania (istniejący wymóg dla wszystkich administratorów na mocy dyrektywy o ochronie danych 95/46/WE).

 

Zalecenia Grupy Roboczej Art. 29

 

Jednym z głównych zaleceń sformułowanych przez Grupę Roboczą Art. 29 jest zaakcentowanie, by przedsiębiorstwa i organy administracji, które chcą skorzystać z usług przetwarzania danych w chmurze, przeprowadziły szczegółową i dokładną analizę zagrożeń.

 

Z omawianej opinii wynika, że organy publiczne i przedsiębiorstwa prywatne muszą dokładnie ocenić te zagrożenia, gdy rozważają skorzystanie z usług oferowanych przez dostawcę usług w chmurze.

 

Grupa Robocza Art. 29 podkreśla także odpowiedzialność klienta usługi w chmurze jako administratora i zaleca, aby klient wybrał takiego dostawcę usługi w chmurze, który gwarantuje zgodność z ustawodawstwem UE w zakresie ochrony danych.

 

W kwestii odpowiednich gwarancji umownych w opinii określono wymóg, że umowa między klientem usługi w chmurze i jej dostawcą powinna zapewniać odpowiednie gwarancje pod względem środków technicznych i organizacyjnych. Istotne, jak wynika z omawianej opinii, jest również zalecenie, zgodnie z którym klient usługi w chmurze powinien sprawdzić, czy dostawca tej usługi może zagwarantować legalność wszelkich operacji transgranicznego międzynarodowego przekazywania danych.

 

 

pdf

Opinia 5/2012 w sprawie przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej

Pobierz plik [504.86 KB]
Zabezpieczenie Danych W Systemach Informatycznych,
Pojęcie konieczności i proporcjonalności oraz ochrony danych w sektorze egzekwowania prawa – na tle opinii Grupy Roboczej Art. 29
Pojęcie konieczności i proporcjonalności oraz ochrony danych w sektorze egzekwowania prawa – na tle opinii Grupy Roboczej Art. 29
Prawnie uzasadnione interesy administratora danych na mocy artykułu 7 dyrektywy 95/46/WE – na tle opinii Grupy Roboczej Art. 29
Prawnie uzasadnione interesy administratora danych na mocy artykułu 7 dyrektywy 95/46/WE – na tle opinii Grupy Roboczej Art. 29
Dane osobowe przetwarzane w aplikacjach na urządzenia inteligentne – na tle opinii Grupy Roboczej Art. 29
Dane osobowe przetwarzane w aplikacjach na urządzenia inteligentne – na tle opinii Grupy Roboczej Art. 29