Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

CNIL rozpoczyna publiczną dyskusję w sprawie zdalnego monitorowania egzaminów online

06/12/2022

W dniu 1 grudnia 2022 r. francuski organ ochrony danych (CNIL) zwrócił się o publiczne przedstawienie uwag w sprawie warunków wdrożenia urządzeń do zdalnego monitorowania egzaminów online. CNIL podkreślił, że coraz powszechniejsze staje się zdalne monitorowanie egzaminów, zauważając jednocześnie, iż instytucjom szkolnictwa wyższego nie wolno stosować systemów monitorowania, które w nieproporcjonalny sposób naruszają prywatność studentów.


Według organu, ​​wdrożenie systemu zdalnego nadzoru, który byłby równie skuteczny, jak ten prowadzony w miejscu egzaminu stacjonarnego, wymagałoby użycia szczególnie inwazyjnych systemów monitorowania. W związku z tym CNIL wskazał, że podmiot decydujący się na zastosowanie rozwiązania do zdalnego monitoringu jest po pierwsze odpowiedzialny za przetwarzanie danych, a po drugie jest zobowiązany do przetestowania urządzeń, zwłaszcza pod kątem okoliczności, które mogą mieć wpływ na skuteczność systemów monitoringu.

 

Egzaminy powinny odbywać się w specjalnie do tego celu przeznaczonym pomieszczeniu pod nadzorem człowieka, a zdawanie testów w formie zdalnej powinno być dla studentów jedynie opcją, a nie obowiązkiem. CNIL precyzuje, że korzystanie z egzaminów zdalnych, jeśli jest obowiązkowe, powinno być zarezerwowane dla szczególnych przypadków, biorąc pod uwagę charakter testu, czy też zainteresowania uczniów.

 

CNIL wskazał, że odpowiednią podstawę prawną należy ustalać indywidualnie dla każdego przypadku, a zgoda nie może być uznawana za ważną podstawę prawną, gdy test można zdawać wyłącznie na odległość, ponieważ studenci nie mogą odmówić przetwarzania danych bez ponoszenia negatywnych konsekwencji (braku możliwości uczestniczenia w egzaminie lub brak możliwości oceny egzaminu).

 

Według organu uczelnie wyższe powinny przeprowadzić wstępną analizę proporcjonalności przewidzianych środków monitorowania, biorąc pod uwagę charakter, czas trwania i znaczenie egzaminów. We wstępnych konsultacjach w zaleceniach dodano, że w przypadku korzystania z urządzeń do zdalnego monitorowania administrator danych musi najpierw przeprowadzić ocenę skutków dla ochrony danych („DPIA”), chyba że użytkowane urządzenie nie stwarza wysokiego ryzyka dla praw i wolności osób.

 

 

Więcej: https://www.cnil.fr/fr/telesurveillance-des-examens-en-ligne-ouverture-dune-consultation-publique-sur-le-projet-de

 

 

Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o naszych publikacjach dołącz do nas i polub nas na Facebooku https://www.facebook.com/odoserwis.pl.2016/

-----------------------------------------------------

Wydawcą odoserwis.pl jest firma JDS Consulting świadcząca usługi outsourcingu Inspektora ochrony danych, doradztwa i audytu RODO; www.jds.com.pl

 

 

Inspektor ochrony danych w sektorze oświaty
Inspektor ochrony danych w sektorze oświaty
Webinar Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO)  dla placówek oświatowych: naruszenia ochrony danych
Webinar Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) dla placówek oświatowych: naruszenia ochrony danych
Bezpieczeństwo podczas  organizacji zdalnego nauczania
Bezpieczeństwo podczas organizacji zdalnego nauczania