Zarejestruj się i uzyskaj dostęp do licznych narzędzi

Rok do rozpoczęcia obowiązywania GDPR

25/05/2017

Ogólne Rozporządzenie O Ochronie Danych, Przepisy O Ochronie Danych Osobowych, Wdrożenie Rodo, Gdpr, Rodo,

Dokładnie za rok i zacznie obowiązywać ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Tak więc coraz mniej czasu zostało zarówno firmom i instytucjom na wdrożenie zmian, ale także konieczna jest ogromna praca na poziomie legislacyjnym i setki zmian w aktach prawnych.


 

Nowa regulacja dotycząca ochrony i przetwarzania danych osobowych - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE- przyjęta została 27 kwietnia 2016 roku. Od 25 maja 2018 roku ma być bezpośrednio stosowana przez wszystkie podmioty, których dotyczy, w tym przedsiębiorców i instytucje w Polsce. Podmioty z sektora prywatnego i publicznego mają dokładnie rok na przystosowanie do wymogów Rozporządzenia, zwanego potocznie RODO lub ang. GDRP – General Data Protection Regulation.

 

Rozpoczęcie obowiązywania GDPR oznacza także konieczność zmian w setkach aktów prawnych. Rewizji wymagają przepisy regulujące najrozmaitsze dziedziny życia: nie tylko ochrona danych jako taka. Zadecyduje się m.in. jakie dane i w jaki sposób będą mogli pozyskiwać pracodawcy na temat kandydatów do pracy i pracowników; co będą o nas wiedziały instytucje publiczne; do jakich danych dostęp będą miały banki przy sprawdzaniu zdolności kredytowej czy ubezpieczyciele przy wyliczaniu kosztu polisy; i wreszcie, co zmieni się, jeśli chodzi o uprawnienia służb. Przed administracją rządową stoi wielkie wyzwanie, by nie tylko zrobić to na czas, ale także zadbać o zachowanie wysokich standardów ochrony praw obywateli w różnych sferach życia.

 

Na poziomie rządowym resortem odpowiedzialnym za ochronę danych osobowych jest Ministerstwo Cyfryzacji. Resort cyfryzacji koordynuje również prace dotyczące dostosowania sytuacji w Polsce do unijnych wymogów przetwarzania danych. Celem Ministerstwa jest zadbanie o spójność kierunku zmian i zachowanie wysokich standardów ochrony praw obywateli w aktach prawnych przygotowywanych w poszczególnych resortach.

 

Najbardziej oczywistą zmianą będzie nowa ustawa dotycząca ochrony danych osobowych. Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało już roboczy projekt ustawy.Odoserwis.pl opublikował oddzielny wpis zawierający treść proponowanej ustawy o ochronie danych osobowych. Jak podkreśliło Ministerstwo, zmiany wymagała całość dotychczasowej ustawy.

 

Mimo wcześniejszych obietnic roboczy projekt ustawy o ochronie danych osobowych nie zawiera żadnych zmian w przepisach szczególnych, które miały pojawić się w samej ustawie w formie przepisów zmieniających.

 

W jakich aktach prawnych możemy spodziewać się zmian, w związku z wdrożeniem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych? Na podstawie uzyskanych przez fundację Panoptykon odpowiedzi od ministerstw, postanowiliśmy przedstawić przykłady aktów prawnych wymagających zmian.

 

Bardzo istotne zmiany mogą dotknąć całą gałąź prawa pracy. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – kodeks pracy, wskazuje się w szczególności na uregulowane w art. 221 zasady dotyczące tego, jakich informacji może żądać pracodawca od kandydatów do pracy i sposobów ich udostępniania. W pozostałym zakresie zmiany dotkną sposób funkcjonowania administracji publicznej, która zbiera i przetwarza dane osobowe obywateli w celu potwierdzenia, weryfikacji, przyznania lub odebrania rozmaitych świadczeń społecznych, aktywizacyjnych i rodzinnych. Dlatego też, w ocenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zmiany dotkną ustawę z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w zakresie regulującym prowadzenie tzw. rejestrów centralnych dotyczących funkcjonowania rynku pracy, a także funkcjonowanie agencji zatrudnienia. Dla przykładu, jeden z takich rejestrów został wprowadzony ustawą z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W związku z tym, w celu szczegółowego dostosowania zabezpieczeń przetwarzania danych w tym systemie informatycznym, może wymagać zmiany wprowadzające go rozporządzenie. To jednak tylko jedna z wielu ustaw i wprowadzających je rozporządzeń wykonawczych, które we fragmentarycznym zakresie regulują przetwarzanie danych osobowych. Wiele takich regulacji znajdziemy chociażby w ustawie z dnia 09.06.2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, czy ustawie z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych. W sumie zmiany o różnym zakresie mają dotyczyć 16 różnych aktów prawnych z dziedziny prawa pracy i systemu zabezpieczenia społecznego.

 

W ocenie MSWiA zmianie będzie musiała ulec ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną w zakresie rozdziału 4 regulującego zasady ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, w szczególności dozwolony cel, zakres i sposoby udostępniania danych osobowych przez dostawców takich usług.

 

Ministerstwo wskazało również na konieczność dostosowania treści ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - prawo telekomunikacyjne. Zmiany mogą dotyczyć w szczególności art. 174a- 174d (dotyczących m.in. zawiadamiania GIODO o naruszeniu danych osobowych, prowadzenia rejestru naruszeń danych osobowych).

 

Kolejnym przykładem koniecznych zmian jest nowelizacja przepisów ustawy z dnia 11.09.2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Przepisy art. 39, 41 dotyczące zasad udostępniania i zbierania danych osobowych przez zakłady prowadzące działalność ubezpieczeniową, będą wymagały rewizji.

 

Wskazuje się także na szereg przepisów ustawy z dnia 12.12.2013 r. o cudzoziemcach, których może dotyczyć nowelizacja.

 

Z kolei Ministerstwo Sprawiedliwości wskazuje na konieczność weryfikacji zasadniczych przepisów proceduralnych w zakresie regulującym współpracę międzynarodową w zakresie doręczania pism sądowych i pozasądowych, a także przeprowadzania dowodów oraz dokonywania innych czynności postępowania. Niektóre bowiem informacje przesyłane w ramach tej współpracy stanowią dane osobowe. Wymaga więc uściślenia, czy taka wymiana informacji stanowi „przetwarzanie danych osobowych” i wchodzi w zakres rozporządzenia. Chodzi tu przede wszystkim o kodeks postępowania cywilnego i kodeks postępowania karnego. Wspomniane ustawy normują również wymaganą treść pism sądowych – w tym w zakresie oznaczeń stron, jawności rozprawy czy też sposobów dopuszczalnego udostępniania akt sprawy. Również te regulacje będą musiały ulec weryfikacji w kontekście rozporządzenia GDRP.

 

Organizacja wymiaru sprawiedliwości, opisana w ustawie z dnia 27.07.2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych, również jest materią odnoszącą się do postępowania z danymi osobowymi. Ustawa dotyczy m.in. sposobu obsadzania wolnych stanowisk sędziowskich, prowadzenia kont w systemach informatycznych, składania oświadczeń majątkowych przez sędziów, a także ramowo odnosi się do całego procesu informatyzacji sądów.

 

Podobnie ustawa z dnia 24.05.2000 r. o krajowym rejestrze karnym wraz z rozporządzeniami wykonawczymi, w całości poruszająca problematykę danych osobowych, prawdopodobnie będzie wymagała noweli, przynajmniej na poziomie wykonawczym.

 

Ministerstwo wskazało również na ustawę z dnia 29.08.1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji, czy też ustawę z dnia 14.02.1991 r. prawo o notariacie. Akty te, ze względu na regulowanie sposobów prowadzenia akt spraw przez zawody regulowane, ewidencji, postępowania z archiwaliami, również ulegną weryfikacji.

 

Powyższe informacje odnoszą się wciąż jedynie do wycinka koniecznych działań na poziomie legislacyjnym. Samo Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazuje aż na 77 aktów prawnych pod swoją merytoryczną opieką, które mogą wymagać nowelizacji. Chodzi tu o szeroki zakres zagadnień, od regulacji odnoszących się do lekarzy weterynarii, poprzez ewidencje rolne, dopłaty, organizacje rynków produktów rolnych etc. Z kolei Ministerstwo Środowiska wytypowało do weryfikacji ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. – prawo ochrony środowiska, ustawę z dnia 14.12.2012 r. o odpadach i 14 innych aktów prawnych.

 

Skala koniecznych działań na poziomie legislacyjnym jest ogromna.

 

Do tej pory nie pojawił się projekt żadnych zmian w przepisach prawa uwzględniający obowiązywanie od 25 maja 2018 r. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.

 

Podkreślenia wymaga, iż działania legislacyjne mają bezpośrednie znaczenie dla wdrożenia ogólnego rozporządzenia o ochronie danych przez przedsiębiorców i podmioty publiczne, bowiem w większości przypadków to właśnie regulacje szczególne stanowią podstawę legalności przetwarzania danych osobowych, określają zakres danych, które można przetwarzać, a także udostępniać. Niekiedy regulacje te określają również bardzo szczegółowo kwestie związane z zabezpieczeniem danych osobowych, w szczególności w przypadku przetwarzania danych w systemach informatycznych np. w sektorze medycznym.

 

Warto także wskazać, iż sama ustawa o ochronie danych osobowych będzie miała charakter regulacji proceduralnej a nie materialnej.

 

Mamy nadzieję, iż w najbliższym czasie  nastąpi znaczące przyśpieszenia prac legislacyjnych, w związku ze zbliżającym się okresem bezpośredniego stosowania rozporządzenia GDRP. Zapraszamy do śledzenia odoserwis.pl, gdzie postaramy się na bieżąco monitorować ten proces.

 

Zachęcamy do zapoznania z publikacjami na temat wdrożenia Rozporządzenia RODO, aktualnościami, a także 12 krokami do wdrożenia RODO m.in:

 

Wytyczne dotyczące oceny skutków dla ochrony danych (DPIA) oraz ustalenia, czy przetwarzanie „z dużym prawdopodobieństwem może powodować wysokie ryzyko”, do celów rozporządzenia 2016/679

Wytyczne dotyczące prawa do przenoszenia danych

Wytyczne dotyczące inspektorów ochrony danych DPO

Test na zgodność zgody z Rozporządzeniem GDPR

Analiza ryzyka w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679

12 kroków do wdrożenia RODO

 i wiele innych publikacji...

 

r.pr. Jakub Gosz, r.pr. Julia Kamińska-Kasjaniuk

 

 

 

 

Ogólne Rozporządzenie O Ochronie Danych, Przepisy O Ochronie Danych Osobowych, Wdrożenie Rodo, Gdpr, Rodo,
Frontex naruszył przepisy podczas przekazywania danych Europolowi. Europejski Inspektor Ochrony Danych udzielił upomnienia
Frontex naruszył przepisy podczas przekazywania danych Europolowi. Europejski Inspektor Ochrony Danych udzielił upomnienia
Komisja Europejska wstępnie kwestionuje model reklamowy Meta „zapłać lub wyraź zgodę” jako niezgodny z DMA
Komisja Europejska wstępnie kwestionuje model reklamowy Meta „zapłać lub wyraź zgodę” jako niezgodny z DMA
Plan kontroli UODO na 2024  rok
Plan kontroli UODO na 2024 rok